Indiers met mutsen - Reisverslag uit New Delhi, India van rosannemarloes - WaarBenJij.nu Indiers met mutsen - Reisverslag uit New Delhi, India van rosannemarloes - WaarBenJij.nu

Indiers met mutsen

Door: Rosanne en Marloes

06 Mei 2005 | India, New Delhi

He lieve allemaal,

Nu vandaag aangekomen in Udhagamandalam, beter bekend als Ooty. Ooit begonnen als resort voor rijke Engelsen om de hete zomer te kunnen ontvluchten. Ooty ligt namelijk vrij hoog in de bergen (Southern Ghats) en het is hier dus lekker weer, vooral hartje zomer. Althans, voor ons is het weer hier lekker. 22 graden, zonnetje en af en toe wolken... Een normaal Nederlands zomertje. Maar die Indiërs denken daar anders over. Het begon toen iemand ons in de bus mutsen probeerde te verkopen. We keken al wat vreemd en namen aan dat het min of meer een grapje was. Mmm, nee dus. We zien hier Indiers met de meest bizzare uitdossingen: mutsen, wanten, sjaals, leren jassen, wollen truien... Het schijnt hier errug koud te zijn :-) We hebben in ieder geval veel te lachen hier.

Verder nog niks ondernomen, want we zijn vanmiddag pas aangekomen na een 5 uur durende rugmasserende busreis. In een klein mini busje volgepropt met Indiase toeristen hobbelden we over de Indiase wegen. Hele mooie natuur gezien toen we door een national park reden, herten en veel apen (en natuurlijk koeien, maar die zijn hier overal).
Toen we net op weg waren zette de bijrijder zijn favoriete bandje aan...
Hier waren we al voor gewaarschuwd en op voorbereid, maar dit overtrof onze ergste verwachtingen. Onze haren stonden recht overeind en onze oren suisden. Zo hard!!!!!!!!! En helaas daarnaast ook muzikaal van een zeer erbarmelijk niveau. (Een gillende keukenmeid, een krolse kat, een kind dat net op vioolles zit) We zijn helemaal geen cultuurbarbaren en kunnen de Hindi muziek soms best waarderen, maar dit ging echt te ver. Na enig lijden en enige twijfel verzocht of het wat zachter mocht en gelukkig... we werden gehoord (en konden daardoor weer horen).
De laatste dagen zijn we ons steeds beter thuis gaan voelen in India, de opdringerige verkopers en (auto)riksja rijders poeieren we nu zonder problemen af en omdat we nu steeds beter weten hoe alles hier werkt, lopen we een stuk zelfverzekerder rond.

We hebben in Mysore nog twee hele leuke dagen gehad. De dag na het paleisbezoek een beetje rondgeslenterd door het stadje en de Devaraja markt bezocht. Echt een hele fascinerende markt vol vruchten, bloemen, kruiden, gekleurde poeders, olieen en souverniers. Terwijl we daar overheen liepen (en Rosanne een Indiase jongen af probeerde te
poeieren die ons steeds maar volgde en waarschijnlijk met Rosanne wilde trouwen) werden we ineens aangesproken door een Indiase jongen van een jaar of 11 met 'hoe gaat het met jou?'. We zijn hem snel naar zijn kraampje gevolgd (Rosannes aanbidder achter ons latend), want hier wilde we natuurlijk meer van weten. In het kraampje (meer klein winkeltje eigenlijk) was ook zijn oom, Noor en ze bleken allebei wat Nederlands te kunnen (en Frans, en Duits, en Engels en ?). We kregen een demonstratie wierook maken en een boekje in ons handen gedrukt waar al hun Nederlandse klanten iets in hadden geschreven. Ze verkochten naast wierook vooral olieën en binnen de kortste keren zaten onze armen vol met jasmijn, roos, watermeloen, musk, lotus... En tja, volgens het boekje met alle aanbevelingen was dit de beste plek van de hele stad om dit te kopen en het goedkoopst.. Dus na veel kletsen en chai (thee) drinken zijn we toch maar voor wat geurtjes gezwicht. Ze hadden zelfs Eternity van Calvin Klein voor 2 euro, maar dan het orgineel zonder merk. (Mysore schijnt een van de grootste parfumsubstantie leveranciers te zijn) :)
Rosanne kocht, zeer toepasselijk, Roos. Marloes kocht Musk (niet van herten, maar van een plant overigens) en heeft daar vervolgens Rosanne zo jaloers mee gemaakt (want het is echt heeeel lekker) dat we de volgende dag weer terug naar de markt moesten om ook voor Rosanne te halen. Toen hebben we ook nog een wierookmaak les gehad en ons resultaat meegekregen.
Noor zoekt trouwens nog een westerse vrouw, hij is 28, ziet er goed uit (zie foto) en is (waarschijnlijk) iets ruim denkender dan de gemiddelde Indier (maar wil wel een traditionele rolverdeling) en hij spreekt dus wat Nederlands. Dus mocht je interesse hebben... (Eef of Renate, dit even aan Ilse doorgeven :-) )
Heel veel gewaarschuwd door hen voor alle oplichters in Mysore, want het schijnt dat je door je riksjarijder binnen no time een (hele dure, want je betaalt dan ook de commissie van de riksja chauffeur) winkel in wordt gesleurd en nieuw is nu onder het mom van een muziekfestival waar ze je wel even naar toe zouden brengen. Toen we van de markt af kwamen, kwam er meteen iemand naar ons toe met de vraag of we naar een muziekfestival wilden, wij lachen natuurlijk :-) (en doorgelopen).

Verder hebben we in Mysore voor het eerst sinds we hier zijn met andere reizigers gepraat en gelunched met een Australisch gezin (met dochter van 11), dat al 5 maanden door Azië aan het reizen was. Erg leuk om al die verhalen te horen!
We zijn in Mysore ook nog naar een tempel van Durga (godin) geweest, helemaal boven op een heuvel (Chamundi hill). Met de bus naar boven, tijd in de rij, door de tempel heen geduwd en gepropt en toen zwetend weer buiten (en binnen dus niet veel gezien, behalve massa's mensen).
Buiten nog een tijdje rondgelopen, wat foto's gemaakt, op de foto gezet door Indiërs (is ons al een paar keer overkomen) en gelachen om al het vuilnis naast een enorm bord waarop stond dat plastic op de heuvel verboden was. Overal staan borden met ge- en verboden hier en we hebben nog nooit gezien dat ook maar iemand zich daar wat aantrok. Het tegenovergestelde lijkt soms zelfs het geval...
We zijn vanaf de heuvel naar beneden gelopen, hele leuke apenfamilies gezien en kleine tempeltjes onderweg. O en nu vergeten we bijna het Godly museum bovenop de heuvel, waar we hebben geleerd wat er allemaal zondig is en bijdraagt aan het verval van deze wereld. Er blijft niet veel over wat wel mag...
Mysore was dus kortom erg leuk, daar ook eindelijk een paar dagen echt lekker gegeten. We ontbijten en lunchen (of brunchen) steeds zo veel mogelijk Westers (conflakes, omelet, sandwich ed) en eten dan 's avonds Indiaas.
Een goede middenweg voor ons.
Nog iets leuks: ze hebben hier een usb aansluiting! Dus zo komen de leukste foto's van de afgelopen tijd er op!! Nu ben je vast helemaal moe van het lezen van dit enorme verhaal en moet je ook nog alle foto's gaan bekijken, dus (voor nu :-) ) laten we het hierbij.

Veeel liefs van Rosanne en Marloes en tot mails!

PS. Over kakkerlakken gesproken (als reactie op een paar van jullie reacties), we hadden in Mysore echt een heeele grote in de douche (minstens 10 cm), Marloes ging gillen, maar Rosanne vindt kakkerlakken gelukkig niet eng en probeerde hem te vangen. Niet gelukt, maar hem daarna niet meer gezien.

• 06 Mei 2005 - 12:19

Yosta:

hey marloes
    ik las dat je moest gillen in de douche,dat kan ik begrijpen. en fijn dat het zo goed gaat :)
    doei

• 06 Mei 2005 - 12:27

Martin N Te W:

Prachtige foto's hebben jullie gemaakt. Henny zit met Sharon in Spanje kan de foto's dus helaas nog niet zien. De foto's en jullie uitgebreide berichtgeving geven een zeer goede indruk van het leven daar. We missen alleen de geur en geluid nog. Good Luck !!!

• 06 Mei 2005 - 12:33

Petra:

Hoi lieverds,
    Een paar minuten geleden stuurde ik je een lange hotmail Marloes en ontdekte daarna jullie nieuwe foto's. Slim hè. Wat zijn ze ontzettend leuk. Ik word er erg vrolijk van. Ook van jullie humoristische verhalen. misschien iets voor een tijdschrift....
    All the best!!!!!(mama) Petra

• 06 Mei 2005 - 15:20

Vader:

Tjeee, in het begin dacht ik, India? nou niet dus. Maar nu ik iedere keer jullie fantastische verhalen lees denk ik weleens, kom, ik pak de fiets en hoppa. Leuke foto's zeg vooral die van Marloes in haar rode jurk. Ajuus, ik ga nog wat nuttigs doen. Dikke kus voor jullie.

• 06 Mei 2005 - 17:52

Lisa:

hoi hoi leuk die verhalen!! Vooral die mutsen! :-) ik ben nu lekker in turkije hier is het alleen niet zo warm!

lisa

p.s leuke foto´s!:-)

• 06 Mei 2005 - 20:02

Jannie:

Hoi allebei
    Wat leuk zeg,al die foto's,zo gaat het nog meer leven! Maar waar zijn nou die van jullie in zo.n salwar kameez? Of zo? Rosan past goed bij die fam. in haar outfit! Wat een kleuren in dat winkeltje! Fijn dat jullie zo genieten,veel liefs van mam

• 06 Mei 2005 - 23:42

Noor:

Hoi allebei! Super leuk weer, jullie verhaal! Grappig dat ik een naamgenoot heb en dan wel een mannelijke naamgenoot.. hi hi. De foto's waren ook gaaf zeg! Het blijft toch een raar idee dat jullie daar ergens bijna aan de andere kant van de wereld vertoeven... En Roos, ik vind je een held met kakkerlakken van 10 centimeter! Hebben ze ook oogjes (waar ze je mee aankijken)? Die beestje genieten er vast van als mensen van ze schrikken, denk je ook niet? Ik ben blij dat jullie het zo naar je zin hebben!! Houden zo! :-) x Noor

• 07 Mei 2005 - 08:41

Melchior:

hartstikke leuk om te lezen, word wel bijna jaloers, al die aapjes. (roos heb je mijn email nog gelezen over mijn email en mijn/jouw kamer foto's?) Groetjes van Melchior e.a.!

• 08 Mei 2005 - 19:31

Opa:

'k Ben net weer terug uit België. Heb nog niet alles gelezen, maar wel dat verhaal van de hand-schoenen. Stuur die maar naar hier, kunnen we momenteel heel goed gebruiken. 't Lijkt wel winter hier. 'k Ga nu heerlijk de foto's bekijken, word ik hopelijk weer wat warm. Fijn te zien en lezen hoe jullie al die indrukken opdoen, geniet er maar van.

• 09 Mei 2005 - 10:19

Maartje:

Hai lieve marloes, ik geniet erg van je verhalen en foto's! zo krijg ik ook een beetje t gevoel reizende te zijn! xxx

• 09 Mei 2005 - 18:31

Stephen&Anouk:

Hé lief nichie,
    Wat leuk om jullie verhalen te lezen (en foto’s te bekijken)!! Door het lezen over insecten, aapjes, plakkerige hitte en nieuwsgierige mensen komt onze Azië-trip ook weer naar boven en dan zijn we heel jaloers op jou. Wat is een week reizen toch zóveel leuker dan een werkweek :-). Blijf maar veel schrijven (en genieten). Dikke kus, Stephen en Anouk

• 13 Mei 2005 - 12:02

Marije:

hoihoi,ik loop weer een bericht achter zoals gewoonlijk:S,haha:)
    Eindelijk wordt het hier in het verre Nerderland ook weer een beetje warm:)
    Enne Marloes...kakkerlakken zijn echt eng!! Ik weet het!Toen ik 5 was en op vakantie in Amerika vond ik een dode naast mijn bed!! Dood was hij al eng!...IEHHH

doeidoei Marije