In Bangalore - Reisverslag uit Bangalore, India van rosannemarloes - WaarBenJij.nu In Bangalore - Reisverslag uit Bangalore, India van rosannemarloes - WaarBenJij.nu

In Bangalore

Door: Rosanne en Marloes

30 April 2005 | India, Bangalore

Fijne koninginnedag!!!

Nu weer tijd om uitgebreid te berichten over onze belevenissen. Vorige keer hebben wat foto's op de site gezet vanuit een heel luxe internet cafe, alles schoon en nieuw, nu zitten we ergens boven in een klein kamertje met waarschijnlijk veel kakkerlakken onder de computertafel (maar even niet kijken) en heeeel langzaam internet. Ja ja India, land vol tegenstellingen. :P In Chennai zijn we zoals jullie op de foto's kunnen zien bij een project van de Relief foundation geweest. We gingen naar een Balwadi, een gratis kinderdagverblijf voor kinderen van 2 t/m 5 jaar. Grappig want bij kinderdagverblijf denk je in Nederland aan iets heel anders dan aan dit krot. Overal vuil, de kinderen speelden met kakkerlakken, bitches van juffen, die voortdurend schreeuwden of totaal geen aandacht aan de kinderen besteedden. Het weinige materiaal lag door elkaar in een kast gesmeten en wat er voor pedagogisch gebeurde daar was ons een raadsel. Er waren wel twee stagiaires oid die een montessori opleiding volgden en er nog wat van probeerden te maken met wat kleine lesjes, maar het leek een willekeurig gebeuren. De kinderen renden een beetje rond, speelden met wat blokjes en kralen, tekenden wat in wat schriftjes en vielen op de grond in slaap. We hebben zelf wat lesjes aan kleine groepjes geinteresseerde kinderen gegeven en dat was erg leuk. De kinderen zelf trokken zich van de zooi en de juffen natuurlijk niet veel aan en waren harstikke lief. 'Miss, miss' Dit was het project waar we eigenlijk zouden werken, maar nu gaan we dus helpen met het oprichten van die nieuwe school en dat lijkt ons een stuk leuker. We hebben Ruku ontmoet, die in Chennai Montessori trainingen geeft, ze gaat ook helpen met het opzetten van de nieuwe school. Ze leek ons erg aardig en intelligent, haar Engels is erg goed verstaanbaar :), ze heeft een paar jaar in Londen gewoont en is zelfs nog in Nederland geweest voor een Montessori bijeenkomst. We hebben er wel vertrouwen in dus en ook zin om straks aan de slag te gaan. Er komen nog twee andere vrijwilligers eind mei, waarmee we dus ook zullen werken.
Na afscheid te hebben genomen van mr. Kumar in wiens huis we woonden, zijn we om 4.30 's ochtends naar het station gegaan in een taxi. De trein was erg luxe voor Indiase begrippen en een uur te vroeg! Waar waren we ook al weer? De treinreis was echt fantastisch. De eerste keer dat we buiten 'onze' wijk in Chennai, Thiruvanmiyur, kwamen en meer van India zagen. Heeeeel mooi. Dorpjes, palmbomen, bossen, velden, Marloes zag zelfs een aapje, Rosanne zag een kip. Prachtige vrouwen met kruiken op hun hoofd, boeren die met ossen het veld ploegden, super.
Helaas daarna in Bangalore aangekomen, waar we niet echt fan van zijn. Heeeel druk en heeeel vies en veel te veel auto's en opdringerige mannen. Marloes nog bijna horloge kwijt aan bedelend kind die ineens aan arm hing. Verder eigenlijk niets te zien hebben we vanochtend op een tour ontdekt. Paar tempels gezien, wel mooi, een slaapverwekkend art museum en een paar tapijtzaken, waar we toch echt iets moesten kopen. Ja en dan in onze rugzak mee door India zeker... Halverwege de dag zijn we maar naar het hotel gegaan, Marloes moest nodig boven de hurkwc hangen, ach ja, hoort erbij hè. Vanmiddag wel heel lekker gegeten, met onze rechterhand van een bananenblad, erg goed. Straks maar weer even slapen, want daar komt het 's nachts steeds niet echt van. Hitte en herrie en tv's en van de muur stortende klamboes helpen niet echt. En wat lezen wij in onze reisbijbels: Als je maar goed slaapt blijf je wel gezond! Zijn de schrijvers eigenlijk wel in India geweest? In ieder geval gaan we maandag met een minder luxe trein (voor de authentieke India treinreis ervaring) naar Mysore, waar het op alle punten beter schijnt te zijn dan hier. De stank misschien niet, maar dat went wel. Wel een beetje heimwee naar Thiruvanmiyur en de aardige mensen daar. Hier is iedereen een stuk arroganter. Het schijnt de meest westerse stad van het zuiden te zijn, vandaar misschien? Winkelen schijnt hier goed te kunnen, dus we gaan morgen shoppen. :)

Liefs van Rosanne en Marloes (oftewel Rose en Manoush oid)

• 30 April 2005 - 13:34

Saskia:

hee rosanne en marloes, wat een verschil met hier. op dit moment is iedereen oranje. bea is jarig he.. kids op de vrijmarkt en wij in de kroeg! gezellig!! kakkerlakken bij jullie... jak! alleen het idee al... kids schreeuwen hier al bij een mier.. kun je na gaan! gr saskia

• 30 April 2005 - 13:48

Lisa:

hoi!!!
    Saskia van overblijf heeft bij thriller een paar foto's gemaakt we moeten nog vragen of we ze ff naar je toe kunnen mailen. Rottig van die herrie ( tip: oordoppies!!)

Veel plezier daar en succes!!

• 30 April 2005 - 16:42

Jannie:

Hoi dappere dames,jullie maken wel wat mee zeg! Zeker het idee dat je al een week weg bent ofzo. Roos leert het eindelijk,ik zei altijd al : niet naar vreemde mannen kijken!! Die armoede te zien lijkt me wel frusterend,kun je niet wat M-materiaal maken voor die kinderen?Je huisje wordt leuk Roos,ik mag alleen niet te veel frutsels neer zetten,dan vinden ze het geen "jongenshok" meer! Nou ja,ik ga nu chinees bij ze eten! Enig om zo veel van jullie te horen,tot de volgende mail! Liefs mam

• 30 April 2005 - 18:06

Ellen:

Hey meiden!
    Wat een ervaring en ook wel verbazing lijkt me, als je ziet hoe ze daar dan met (meestal :P) lieve kids omgaan, is toch erg! Maar gelukkig gaan jullie daar verandering in brengen. Het is erg leuk om jullie reis-verslagen te lezen :-)
    Veel plezier nog!
    dikke kus

• 30 April 2005 - 21:30

Petra:

hoi lieve Marloes
    en Rosanne,
    Bedankt voor jullie nieuwe geweldige reisverslag. Ik ga hem meteen uitprinten en morgen naar opa en oma brengen. Ik schrijf zeer binnenkort een uitvoeriger mail op je hot mailadres Marloes. Ik wil ook graag je stem weer even horen. Ik ga uitzoeken of bellen naar India betaabaar is. Gelukkig dat jullie omstandigheden maandag weer beter zijn dan in Bangalore. All the best!!! Heel veel liefs (mama) Petra

• 30 April 2005 - 23:02

Leen:

Dag Rosanne en Marloes,
    Nooit geweten dat je zo dol op hurkwc's was, Marloes. Valt wel wat aan te doen.. Als jullie zo doorgaan wordt het een mooi nieuw boek over het echte India.
    Morgen (vandaag) gaan we naar Epse (Eva wel, Jolien niet) Morgenavond ga ik er eens even echt voor zitten om wat over hier te vertellen. Valt natuurlijk in het niet bij jullie grootse avonturen. Blijf bij de tijd.
    Liefs voor jullie beiden.
    Leen

• 01 Mei 2005 - 01:34

Noor:

Hoi lieve Roos en Marloes natuurlijk! Echt leuk om jullie avonturen te lezen zeg! Went het allemaal een beetje? Nog geen spijt dat jullie gegaan zijn? (Vast niet!) En ook nog geen heimwee? Ik vind het ook heel dapper en stoer wat jullie doen hoor! Jullie kunnen vast heel veel betekenen voor die kids daar. Ik denk aan jullie! Veel plezier en sterkte met alles. Dikke x Noor

• 01 Mei 2005 - 08:21

Hoi Roos En Marloes:

Nog even dit: ik heb voor 200 foto's extra ruimte gekocht! Kunnen jullie voorlopig je gang gaan. Over een dag of vier is dat paraat. Shop ze vandaag,wel allemaal wijd en verhullend,he denk erom,want o wee,je zou eens iets kunnen zien. Heel veel liefs mam

• 01 Mei 2005 - 15:52

Bianca:

Hoi Roosje,
    Wat leuk om de door jou zo ver weg geschreven woordjes te lezen. Ben blij om te lezen dat het goed met je gaat. Hopelijk wennen de accomodaties en de warmte nog een beetje.
    Wij zijn nog steeds druk aan het klussen in ons huisje en nu lekker vakantie. En een heel belangrijk nieuwtje: Ik heb allebei mijn tentamens gehaald!!! Dus ik ga voor afstuderen dit jaar :). Ik blijf je berichtjes lezen en denk aan je. Dikke kus, Bianca

• 01 Mei 2005 - 23:39

Thea En Gerard.:

Nou, nou dames... jullie beleven wat!!! Jammer dat Bangalore wat tegenviel maar jullie zijn er mooi wel geweest en dat zullen er niet veel kunnen zeggen.
    Hopelijk is de reis maandag weer net zo leuk als die van zaterdag en bevalt de volgende stop jullie beter. En... nog lekker geshopt? Wij vinden jullie 2 dappere meiden hoor. Zoals jullie het allemaal beschrijven, kakkerlakken, hurkwc enz , ik moet er echt niet aan denken. Al een beetje gewend aan de hitte? Vandaag was het hier ook warm, 29 graden, maar dat zullen jullie misschien zelfs wel fris vinden.
    We hopen dat jullie snel wat beter zullen slapen.

• 02 Mei 2005 - 15:40

Tanja:

Hy roos! wat een verhalen zeg! me proud of u! ik mis je wel btje in de guardian! maar heb me weer helemaal kunnne uitleven afgelopen weekend (uhmm.. je kunt weer trots op me zijn... snapje..) Meid heel veel succes hou je taai en ik drink en feest voor twee in de guardian! dikke kus

• 02 Mei 2005 - 16:16

Ruth:

Hoi Marloes!
    Zo zie je je middelbare schoolvriendinnen nooit meer, kom je er toch weer een tegen op msn, en met zo'n interessante website! Heb alles meteen gelezen en bekeken. Geniet van de toekomstige tijd daar!
    Veel liefs.

• 05 Mei 2005 - 13:00

Marije:

hoihoi, ik loop een bericht achter ik weet het maar ik was lekker 5 dagen op vakantie in brabant...lekker ver he?:)
    Jullie wel!(ver!)Nog veel plezier!
    en suc6 met de kakkerlakken!:)
    kus marije

• 06 Mei 2005 - 08:06