Kerala - Reisverslag uit Kochi, India van rosannemarloes - WaarBenJij.nu Kerala - Reisverslag uit Kochi, India van rosannemarloes - WaarBenJij.nu

Kerala

Door: Rosanne en Marloes

11 Mei 2005 | India, Kochi

He daar in het verre Nederland!

Als je aan het reizen bent maak je altijd zoveel mee op een dag en ook dit keer hebben we weer veel te vertellen over de afgelopen dagen.
Inmiddels zijn we dus weer in een nieuwe plaats beland, Kochi, waar we over een uurtje ofzo ook weer vandaan gaan. We zijn nu in een nieuwe 'provincie', Kerala, beroemd om zijn mooie natuur en palmenstranden. Klinkt vervelend he...

In Ooty, de vorige plaats, hebben we nog leuke avonturen beleefd. We hebben afgelopen zondag paardgereden. Op kleine en, bleek later, veel te jonge pony'tjes scheurden we 3 uur lang door de heuvels, met een gids uiteraard. Hoewel de rit zelf heel erg mooi was en we Indiase bizons, eucalyptusbossen, watervallen en veel zwaaiende mensen hebben gezien, waren we op het laatst heel erg blij dat we weer van de paarden afkonden. De zadels waren nou niet echt nieuw te noemen en we zaten onder de blauwe plekken.. Ach, je moet er wat voor over hebben he. :)
Toen we in Ooty uit de bus stapten, liep er trouwens een pony los over de weg met zadel en hoofdstel. Marloes dacht nobel te zijn en hem terug te brengen naar een plek waar wat andere paarden stonden, maar werd zeer vreemd aangekeken. Wat bleek, in Ooty zijn de paarden net als de koeien, ze lopen gewoon overal rond, dwars door het verkeer, heel bizar.

Verder zijn we in Ooty nog naar de botanische tuinen geweest, heel erg mooi, maar meer Indiërs dan bloemen. En wat bleek: voor die Indiërs waren wij veel leuker dan de tuinen, dus we zijn zo'n 40 keer met allerlei Indiase families op de foto gegaan. :) En maar lief lachen... Op het laatst waren we het wel zat en hebben toch ook maar een paar keer nee gezegd.
In die tuinen hebben we ook weer voorbeelden gezien van de talloze inspirerende banen die hier in India bestaan. De 'weg om de bloemen heen wijs' beambte, de 'daar moet je staan voor de beste foto' beambte, de 'je kaartje voor de derde keer controleer beambte'...

Hadden we al eens verteld hoe een Indiase supermarkt werkt? Je zoekt eerst de spullen die je wilt op een bepaalde afdeling, bv. toiletartikelen of groente. Op die afdeling geef je je spullen aan een medewerker die er een bonnetje van maakt. Dat neem je mee, je spullen worden daar in een zakje gedaan en laat je achter. Je gaat dan met al je bonnetjes naar de kassa, betaalt, krijgt een stempel 'payed' op je bonnetje, gaat terug naar je spullen, laat het bonnetje met stempel zien, krijgt nog een stempel 'delivered' en dan kan je je boodschappen meenemen. Wat een bezigheidstherapie...

Vanuit Ooty zijn we met de Nilgiri Blue Mountain Railway, de laatste stoomtrein in Azië volgens onze reisgidsen, naar een plaatsje, Coonoor, een uur verder op gegaan. Heel mooi uitzicht vanuit de trein, wel wat opgepropt tussen de Indiase toeristen die ook nog eens verschrikkelijk vals gingen zingen... Zucht.
In Coonoor een paar uur eerst in een restaurantje en daarna op het perron van het treinstation gezeten en Indiërs geobserveerd. Het is echt interessant om zo een tijdje naar het leven rond zo'n stilstaande trein te kijken. Al het vuil wordt zo uit de trein gegooid, mensen stappen even uit de trein om op de rails te plassen, verkopers lopen langs de trein en prijzen hun waar aan (bananen, water, pinda's, koffie, samosa, rijst)...

Vervolgens met de bus naar weer een volgende plek. Over kronkelige bergweggetjes en keihard scheuren langs palmboombossen (de buschauffeurs staan hier bekend om hun razend snelle rijden). We zaten helaas helemaal achterin, alles was vol, dus we werden alle kanten opgeslingerd en werden behoorlijk misselijk. Maar gelukkig hebben we niet uit het raam hoeven hangen... En ook dit was weer een authentieke India ervaring natuurlijk. :)

Na de bus weer heel lang wachten, en we zijn in de ladies waiting room op het station gaan zitten. Ineens kwamen er zo'n 60 meisjes in vreselijke uniforms (soort overals) binnenstappen. Ze bleken op zomerkamp te gaan en sommigen hadden duidelijk nog nooit een blanke gezien, want ze staarden ons aan alsof ze een geest zagen. Met grote ogen, alsof we een onderzoeksobject waren en er kon geen lachje af, voor ons ook wel een beetje griezelig eigenlijk. Gelukkig ontspanden ze na een tijdje en speelden ze op een gegeven moment vrolijk na, hoe Marloes verschrikt opsprong toen er een grote kakkerlak op haar af kwam vliegen... Lachen...

Om kwart over 1 's nachts konden we dan eindelijk de nachttrein in. We hadden in Ooty slechts 2 1/2 uur in de rij gestaan (ach ja, India hè) voor dit treinkaartje en toen de een na duurste slaapplaatsen gekocht, want de rest was vol, maar nu waren we heel blij met onze luxe plaatsen. Air conditioning, met z'n vieren in een coupe met gordijnen ervoor, lakens op de bedden. Best prima. Het is natuurlijk niet zo 'die-hard' backpacken als met 6 Indiers opgepropt in je open coupe op je houten plankje proberen te slapen, maar je wordt al moe genoeg van reizen hier, dus dit was erg fijn. Prima geslapen tot 6 uur en toen waren we in Kochi.

Kochi bestaat uit een paar eilanden en we moesten toen we aankwamen met een veerboot naar het eiland waar ons hotel was. Heel mooie tocht over de baai.
Het is hier best anders dan het India dat we tot nu toe hebben gezien. Veel rustiger op straat, schoner, veel groen, zee, palmbomen en veel meer op toeristen gericht, wat voordelen en nadelen heeft. Veel andere reizigers, gisteravond gegeten met een (ook basisschoolleraren) stel uit Londen gezellig, leuke cafeetjes en restaurantjes, winkeltjes... Het is nu wel het laagseizoen en dat maakt het wel veel leuker om hier te zijn, want je kan je wel voortstellen hoe het is als hier alles volzit met toeristen, net Zandvoort in de zomer of Volendam ofzo.
Het nadeel van het laagseizoen is dat je echt besprongen wordt door verkopers en riksja chauffeurs, want je bent hun enige hoop op een beetje inkomen.
We hebben hier lekker langs de zee gewandeld. Er is niet echt strand om te zwemmen, want dat wordt door de vissers gebruikt, maar wel mooi om er langs te lopen. Verder hebben we een Nederlandse begraafplaats, Nederlandse kerk en een Portugees-Nederlands paleis gezien. De Nederlanders waren hier 100 jaar lang de baas en daar zie je dus nog best veel van terug.
Ook onze eerste slangenbezweerder gezien, tja, wel dierenmishandeling he, dus toch maar doorgelopen.
Gisteravond hebben we een Kathakali voorstelling bezocht. Dat is de traditionele dans in Kerala. Eerst de make-up die 1 1/2 uur duurt (maar wij kwamen pas op het eind), daarna een demonstratie en een stukje verhaal uit de Mahabaratha. Zie de foto's voor een sfeerimpressie :)
Kochi was heerlijk ontspannen, lekker op het balkon van ons hotel gezeten, door de straatjes geslenterd, gelezen, lekker gegeten. Nu naar Allapuzha, dat ook weer aan de kust ligt en hopelijk ook zo ontspannen zal zijn.
Er staan weer veel nieuwe foto's in het fotoalbum. Rosanne een keer in haar salwar kameez, maar de echte fotoshoot van ons allebei volgt nog.

Liefs van Rosanne en Marloes

• 12 Mei 2005 - 08:17

Martin Van Der Velden:

Hallo Roos
    Kan nu pas voor 't eerst
    reageren vanwege 't overlijden van m'n vader,
    Zie dat jullie het erg leuk hebben daar. Lijkt me bijna een dagtaak om de site bij te houden. Is wel erg leuk om bijna direct te zien hoe het jullie vergaat. Ik ga het volgen.
    Vermaak jullie!!

eyzz,

• 12 Mei 2005 - 09:17

Thom:

He Rosanne & Marloes!
    Die toytrain was vrij zuur inderdaad, maar goed gekomen! Stond naast een man uit Delhi, die zo trots was dat hij in spitsuur naar werk wel drie uur achter elkaar kon staan. Na wat doorvragen over het spitsuur in Delhi, 'stond' hij erop dat ik zou gaan zitten. Dus, kreeg ik toch nog een zitplaats... (tip voor jullie: speel altijd op de trots van mannen, heel gevoelig punt...)
    En mijn kinderen gaan sowieso later bij jullie in de klas! Doei!

• 12 Mei 2005 - 10:10

Jonna:

He Loesje en Roos, het lukt jullie nog steeds om met de verhalen me helemaal naar India te "trekken". Ik zou bijna zeggen maak er een boek van als jullie terug zijn :). Het jammere is alleen dat nadat je een berichtje gelezen hebt het leven hier in Nederland zo saai en voorspelbaar lijkt dat het niet echt zin lijkt te hebben te vertellen hoe het hier gaat. Liefs Jonna

• 12 Mei 2005 - 10:48

Jannie:

Hoi hoi allebei
    Enig weer die foto"s!! Jullie zien er blakend uit hoor! Fijn dat je zo geniet,een beetje luxe is wel verdiend,vind ik! Straks moeten jullie nog hard genoeg werken! Ik las laatst in de krant dat ze die koeien daar gaan vangen,i.v.m. de veiligheid! Dus Marloes was goed bezig! Nog veel plezier,en liefs van mam

• 12 Mei 2005 - 16:25

Jorick:

Marloes... je bent momenteel ongeveer 20x rijker dan ik :-)

• 12 Mei 2005 - 17:37

Lisa:

hoi het was heel leuk in Turkije! Ik heb mijn PADI diploma dat is een diploma voor duiken ik ben 15 meter naar benden geweest! T was alleen niet zow warm.
    -xxx-jes lisa

p.s Het is heel leuk om jullie berichtjes te lezen:-)

• 12 Mei 2005 - 19:49

Noa:

Hoi Rosanne (en Marloes), ik hoop dat je het leuk hebt in India en kan je d'r 's avonds ook nog lekker slapen? Groetjes van Noa

• 12 Mei 2005 - 19:52

Ineke:

Hi meiden, voordat jullie gingen dacht ik: mijn dochter zou niet mogen. Nu denk ik: als mijn dochter zo oud is, hoop ik ook dat ze zo'n geweldige ervaring op kan doen. We genieten enorm van jullie avonturen; niet op de laatste plaats omdat jullie het zo beeldend vertellen. Dikke kus van Mx4

• 13 Mei 2005 - 08:03

Opa:

Hoi allebei,
    Net terug va een dagje op stap met de excursieclub. Leuk en gezellig. Kom ik laat thuis en lees jullie verhaal. M'n hele dag verbleekt bij al jullie avonturen. Wat een ervaring en wat een fantastisch verslag. Heerlijk om dat te mogen beleven. Toen ik in bed lag heb ik bedacht dat we onze laatste excursies (want we stoppen binnenkort) maar in India moeten organiseren (haha).
    Een beetje dagdromen moet kunnen. In ieder geval heerlijk om het op deze wijze met jullie te mogen en kunnen meebeleven. Veel liefs, plezier en succes verder. Opa

• 13 Mei 2005 - 09:27

Anoniempju:

hey
    wat is jullie msn
    doei

• 13 Mei 2005 - 10:04

Yosta:

ey marloes
    ff over school we hebben woensdag schoolreis :):):):):):):):):):):):):):):):):)
    veel succes
    en geluk
    mzzl

• 13 Mei 2005 - 12:14

Marije:

hoihoi,leuk daar?? hiero wel zoals gewoonlijk...mijn leven is nogal saai vergeleken met die van jullie:)

enne voor degene die nog willen weten wat tie-dye is :

Je hebt een T-shirt(of iets anders, al het maar wit is)En je knoopt stukken stof vast.Je legt het in de verf en als je hem eruit haalt dan is hij de kleur van de verf met witte ringen erin!!
    (echt heel euk om te doen!!!:))

doeidoei marije

P.S. Heb ik het goed uitgelegd Marloes??

• 13 Mei 2005 - 12:16

Rosanne En Marloes:

Wie is 'anoniempju', want aan anonieme mensen geven we onze msn niet natuurlijk. :)

• 13 Mei 2005 - 14:04

Jan Johannes:

Jeumig. Wat een mooie foto's. Ondanks dat het daar arm is, ziet het er wel geweldig uit!!!

Veel plezier en sterkte!

• 13 Mei 2005 - 19:56

Fréderike:

Ik moet zo hard lachen om jullie verhalen; elke keer weer!! Ik lig helemaal in een deuk, echt geweldig hoe jullie alles omschrijven!

• 13 Mei 2005 - 23:20

Noor:

Hee fotomodellen! :-p Als jullie er geld voor vragen kunnen jullie nog rijk worden daar zeg, hihi! Roos, ik wist wel dat je talent had voor de camera.. ;-)
    Wat een mooie foto's staan er hier op de site zeg! Super! Onwerkelijk idee dat jullie daar nu je tijd doorbrengen... Marloes, die curd vada zag er inderdaad niet bepaald smakelijk uit, jaggie en die graven vond ik er een beetje creepy uitzien. Perfecte locatie voor een horrorfilm volgens mij. Nou, ik kijk uit naar jullie volgende verhaal!
    Dikke kus Noor

• 14 Mei 2005 - 09:08

Carola:

hoi. Sorry dat ik nu pas mijn eerste berichtje stuur maar ik volg jullie avonturen wel hoor! Echt super leuk om jullie verhalen te lezen en de foto's te bekijken. Ik heb een nare week achter de rug omdat mijn verkering uit is. ik weet wel dat het beter is maar ja. Ben nu lekker bij mijn ouders.
    Veel plezier nog.
    liefs carool

• 15 Mei 2005 - 19:32

Henny Naber:

Hoi Marloes, wat een geweldig veel indrukken doen jullie op in korte tijd. Super hoor! Spanje was heerlijk en gezellig. Een echte strand - en luier vakantie. De bergen vielen tegen. Eén berg met een ruine, dat was het enige culturele, historische. Mooie boulevard met veel palmen en terrassen, prima zee en strand. Voor een weekje prima. Groeten en veel liefs van ons allen.